11.10.2016

Orzechy tuczą?? Prawda czy mit?



Orzechy dzięki swoim skoncentrowanym składnikom odżywczym są źródłem zdrowia, eliksirem młodości oraz prawdziwą bombą witalną dodającą energii w ciągu dnia. Czy są one kaloryczne? Czy pozytywnie wpływają na nasze zdrowie? Ile razy dziennie można je jeść, aby nie przybrać na wadze? Czy mogą zastąpić popołudniową kawę? Tysiące pytań, które pojawiają się zawsze wtedy, gdy na salony wkracza orzeszkowy temat, przyprawia mnie o zawrót głowy. Dlatego dzisiaj z pełną odpowiedzialnością postaram się obalić kilka mitów na temat tych małych, chrupiących przekąsek!


I. Jedząc orzechy dostarczamy organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. PRAWDA.

Orzechy, są niezwykłą bombą witaminową dla naszego organizmu, zawierającą szeroki wachlarz witamin i substancji potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania:
 * witamina E - chroni układ nerwowy oraz wspomaga pamięć i umiejętności werbalne,
* tiamina i ryboflawina - witaminy z grupy B - poprawiają funkcjonowanie pamięci,
* fenyloalanina - poprawia nastrój i zmniejsza ból,
* tryptofan - substancja nazywana ,,hormonem szczęścia",
* arginina - usprawnia przepływ krwi przez tkanki,
* magnez - zmniejsza uporczywe zmęczenie oraz trudności z koncentracją,
* sód, potas, wapń - wzmacniają nasze kości i chronią organizm przed nadciśnieniem,
* cynk, selen - wzmacniają odporność i pomagają utrzymać młody wygląd.

II. Orzechy zawierają dużą ilość tłuszczy, które mogą powodować wzrost wagi. MIT.

Orzechy w 40-70% składają się z tłuszczy - na szczęście tych, zbawiennych dla naszego zdrowia. Zaledwie 1/10 z nich to tłuszcze nasycone, których powinniśmy unikać. Ponad połowa natomiast to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których najczęściej w naszej diecie brakuje. Warto również pamiętać, że kwasami tłuszczowymi w orzechach, są te same, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie z oliwek czy awokado! Oprócz tego mamy tutaj kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3, które poprawiają naszą odporność oraz koją nasz układ nerwowy. Nie powinniśmy się więc zamartwiać! Badania wskazują, że dodanie orzechów w formie dodatkowej przekąski w ciągu dnia, nie sprawi, że przybierzemy na wadze! Wręcz przeciwnie! Spożywanie orzechów tylko dwa razy w tygodniu obniża ryzyko wzrostu masy ciała o 31%!
 Zapamiętajcie, kwasy tłuszczowe i składniki mineralne, które są obecne w orzechach, nie tuczą tak samo, jak hamburger czy kawałek tortu czekoladowego!
Jak wygląda zawartość kalorii w 100g każdego z rodzajów orzechów?

* orzechy włoskie - 645 kcal.
* orzechy laskowe - 640 kcal.
* migdały - 630 kcal.
* orzechy pistacjowe 589 kcal.
* orzechy ziemne - 560 kcal
* orzechy nerkowca - 560 kcal.

 III. Orzechy nie mają wpływu na nasz nastrój. MIT.

Osoby, które odżywiają się w sposób charakterystyczny dla diety śródziemnomorskiej, której ważnym elementem jest wysokie spożycie ziaren i orzechów są mniej narażone na negatywne emocje. Orzechy zawierają bowiem tryptofan - aminokwas zwany ,,hormonem szczęścia". Wielu lekarzy uważa, że orzechy - oczywiście poza leczeniem farmakologicznym - mogą nawet wspierać walkę z depresją!

IV. Orzechy są najlepszą popołudniową przekąską. PRAWDA.

Między godziną 13.30 a 15.30 organizm większości z nas w naturalny sposób domaga się odpoczynku. Wtedy najczęściej sięgamy po słodkie batony i napoje energetyczne, które zawierają znaczne ilości cukrów prostych, dostarczających nam energii, która niestety szybko się kończy. Powodują one gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, po czym poziom ten szybko spada i to poniżej stanu początkowego. Orzechy zaś, odżywiają każdą komórkę naszego ciała, wzmacniają funkcjonowanie naszego umysłu i poprawiają humor.
 
V. Orzechy nie mają daty ważności. MIT.

Przechowywane w nieprawidłowy sposób orzechy mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia, bowiem na ich powierzchni mogą rozwijać się pleśnie! Nie jesteśmy ich w stanie nawet zauważyć! Orzechy ,,zakażone" nie wyróżniają się w żaden sposób wyglądem od tych w pełni bezpiecznych. Dlatego warto zwracać uwagę na termin ważności umieszczony na opakowaniu i wybierać firmy, które gwarantują najwyższy standard bezpieczeństwa!
 
VI. Orzechy mogą wpłynąć na długość naszego życia. PRAWDA.

Mało kto wie, że orzeszki zawierają w sobie tzw. ,,cząsteczkę życia" - składnik, który wspomaga długowieczność i gwarantuje prawidłową pracę naszego organizmu. Wszystko to za sprawą obecnej w orzechach argininy - aminokwasu, niezbędnego do syntezy tlenku azotu. Ułatwia on przepływ krwi przez tkanki, rozluźnia i wzmacnia mięśnie naczyń krwionośnych, zmniejszając tym samym ryzyko chorób serca, miażdżycy, zawału czy udaru.



Jeśli więc nie jesteś uczulona na orzechy, koniecznie włącz je do swojej diety! Mimo iż ta przekąska jest wysokokaloryczna, to jest to zdrowa żywność w czystej postaci!



28 komentarzy:

  1. I like your blog, its really dope.
    Do you want to follow each other?
    If you want, than follow me, and let me know in comments, so I can follow you back with pleasure.
    We can follow each other on Instagram @andjela.dujovic, let me know in the comments so I can follow you back.

    www.bekleveer.com
    xoxo

    OdpowiedzUsuń
  2. Oooo chyba będę jadła orzechy częściej skoro przedłużają życie ;p Lubię ten przysmak ;)
    moviesgoals.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam orzechy i mogłabym je jeść bez końca :)

    OdpowiedzUsuń
  4. lubię orzechy laskowe i migdały :) Kiedyś jadłam dużych ilościach orzechy włoskie i bardzo dobrze działają na koncentracje i pamięć :)
    http://wazkowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam orzechy bez względu na to czy tuczą czy nie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bez względu czy tuczą czy nie - kocham orzechy i nie zamierzam z nich rezygnować, tym bardziej, że mają wiele cennych składników :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam orzechy ;D

    Zapraszam:
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja bardzo lubię orzechy, chociaż zbyt często ich nie jadam :)
    http://uglyographyy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja kocham orzechy laskowe i włoskie takie świeżo zebrane, żeby dało radę oddzielić skórkę od reszty. Mogłabym jeść je kilogramami :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam orzechy - wszystkie, teraz zwłaszcza włoskie, jak są takie mokre, choć też uwielbiam orzechy pecan ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam orzechy i widzę, że na zdrowie mi to wychodzi :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawy post :) Uwielbiam orzechy. Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny post! :)
    pooositivee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. O matko, wszystko tuczy a jeść coś i tak trzeba ;D

    OdpowiedzUsuń
  15. super post, ja orzechy lubię i najwięcej jem ich zimą :)
    pierwszy raz jestem na Twoim blogu i koniecznie dodaję do obserwowanych, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Super post, przyda się :) kocham orzechy, sa zdrową przekąską. :)
    Serdecznie zapraszam na mojego nowego bloga:
    modajesienzima.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobrze, że nie jestem na nie uczulona, nie wyobrażam sobie obejść się bez nich. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dużo ciekawostek, ale nie ze wszystkim się zgodzę: ,,Zapamiętajcie, kwasy tłuszczowe i składniki mineralne, które są obecne w orzechach, nie tuczą tak samo, jak hamburger czy kawałek tortu czekoladowego!'' prawda jest taka, że to nadmiar kalorii tuczy, nasz organizm nie jest tak zbudowany, że jak zjesz tort to od razu tyjesz. Liczy się ilość kalorii.

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny post, jednak aż żal czytać o ich właściwościach, gdyż jestem uczulona :(

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja słyszałam, że orzechy mają pozytywny wpływ na nasz mózg podczas nauki :D

    https://roseaud.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo przydatny post :) Uwielbiam jeść orzechy.
    https://paulan-official-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. kocham orzechy do tego stopnia, ze nie przeszkadza mi kaloryczność;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Niestety jestem uczulona na orzechy :/

    Zapraszam! Jeśli ci się spodoba zostań na dłużej :3
    "Gabrielle->KLIK

    OdpowiedzUsuń
  24. Zdrowa i pyszna przekąska :)

    ---------------------------
    http://fashionelja.pl

    OdpowiedzUsuń