15.03.2017

Kawa rozpuszczalna - aromatyczna trucizna??



,,Ciężko doszukiwać się w kawie rozpuszczalnej dbałości o jakość, wyjątkowego smaku czy przyjemności z procesu parzenia. Ten rodzaj kawy ma być po prostu szybki... ale czy zdrowy??"

 Odpowiedź na to pytanie nie należy do najprostszych...

 
W związku z tym, że kawa rozpuszczalna to ekstrakt kawy naturalnej, ich wpływ na zdrowie nie będzie się diametralnie różnił. Przeanalizujmy jednak składniki, które mogą wywierać negatywny wpływ na nasze zdrowie.

I. Kofeina:

Przyjmuje się, że filiżanka kawy naturalnej zawiera ok. 120 mg kofeiny, a rozpuszczalnej ok. 65 mg. Są to jednak wartości orientacyjne, ponieważ wiele zależy od rodzaju kawy i sposobu jej przygotowania. Pewne jest natomiast, że mniejsza zawartość kofeiny = mniejsze działanie "energetyczne".

II. Kalorie:

Obiegowa opinia mówi, że kawa rozpuszczalna jest bardziej kaloryczna niż naturalna. 
Nie do końca można się z tym jednak zgodzić...
Filiżanka kawy rozpuszczalnej przygotowanej z jednej łyżeczki (2g) to ok. 2 kcal, czyli tyle samo co w kawie naturalnej. Zupełnie inaczej kwestia kalorii przedstawia się w przypadku napojów ,,3 w 1". Jedna saszetka zalana wodą dostarcza nawet do 80 kcal! Czym to jest spowodowane? Oczywiście dodatkami w postaci śmietanki i cukru. 

III. Przeciwutleniacze:

Związki przeciwutleniające odgrywają ogromną rolę w ochronie zdrowia człowieka - redukują stres oksydacyjny, zmniejszają ryzyko nowotworów, chorób serca i chorób neurodegeneracyjnych. 
Według obiegowej opinii kawa rozpuszczalna jest pozbawiona przeciwutleniaczy w wyniku procesu produkcji. A jak jest naprawdę? Okazuje się, że kawa ta nie tylko nie jest pozbawiona przeciwutleniaczy, ale może zawierać ich nawet dwa razy więcej niż kawa naturalna!

IV. Cholesterol:

Kawa naturalna zawiera nieco więcej cholesterolu niż kawa rozpuszczalna, może się ona zatem bardziej przyczynić do podwyższania jego poziomu we krwi. Warto jednak zaznaczyć, że wpływ kawy - zarówno jednej, jak i drugiej - jest znikomy.

V. Składniki mineralne:

Porównując zawartość pierwiastków w kawie rozpuszczalnej i naturalnej, okazuje się, że kawa rozpuszczalna zawiera zarówno więcej korzystnych dla zdrowia składników (np. wapń, magnez, cynk, mangan), jak i metali ciężkich (np. glin, nikiel). Mówi się, że filiżanka kawy naturalnej pokrywa 0,3% przeciętnego dziennego spożycia, a kawy rozpuszczalnej - 0,6%. To więcej, ale nie na tyle, żeby mówić o kawie rozpuszczalnej jako źródle niklu.


Podsumowując...

Kawa rozpuszczalna wykazuje zarówno korzystne, jak i niekorzystne działanie dla zdrowia. Zresztą podobnie jak w przypadku kawy naturalnej. 
Niezdrowe są głównie tzw. napoje kawowe ,,2 w 1" i ,,3 w 1". 
To w stosunku do nich zachowajmy szczególną ostrożność!


11 komentarzy:

  1. Oj tak takie 2w1 i 3w1 to prawdziwa zgroza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kochana kawę to ja lubię lecz każdego dnia jej nie piję. W dobrym towarzystwie lub na tarasie zawsze smakuje najlepiej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja uważam że wszystko jest dla ludzi z umiarem oczywiście :) natomiast kawy 2w1 i 3w1 nie lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie pijam kawy, ale moi rodzice ją uwielbiają - ale oni to tylko piją taką z ekspresu, ziarnistą świeżo zmieloną. Tych w saszetkach 2w1 itp unikają jak ognia

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam kawę rozpuszczalną <3 ale od czasu do czasu mam smaka na naturalną :) ale tych 2 lub 3w1 nie używam. Oatatnio do kawy dodaję tylko cukier i mleko kokosowe :) najpyszniejsze połączenie kawa z mlekiem kokosowym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na zdjęciu przedstawiłam kawę o smaku kokosowym, która składa się tylko z dwóch składników!! Fenomenalna!

      Usuń
  6. Ja nie pijam kawy, nie cierpię jej smaku. Jedynie zbożowa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja nie wyobrażam sobie rozpoczęcia dnia bez kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja lubię naturalną kawę:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń